Kedi köpekte kusma

KEDİ VE KÖPEKTE KUSMA

Kedi ve köpek kusmaları kendi başına bir mide hastalığı olduğu gibi , başka bir hastalığın da semptomu olabilir. Yavru kedi ve köpeklerde kusma son derece önemlidir , sonucunda ölüme değin varabilen neticeler görülebilir.Kusma,organizmanın savunma mekanizmalarından biridir.Kusmanın sıklığı gibi aç yada tok karınla olması da hastalığı teşhis etmede önemlidir.

Doğrudan mide ile ilgili bozuk, zehirli, sağlıksız, kokuşmuş bir gıdanın alınması kusma hareketini başlatabilir.

Kedi veya köpeğinizin iple oynamasına asla izin vermeyiniz. Örgü yummakları (veya diğer sökülebilen oyuncaklar) güvenli değildir; hayvanınız örgü ipini kazayla yutabilir. Anüsten sarkan ya da ağız içinde bir ip görürseniz mümkün oldukça çabuk hayvanı veterinere götürün. İpi çekmeye veya hareket ettirmeye kalkmayın bu bağırsakları yırtabilir.

Kusmanın Nedenleri:

Hayvan midesini, bozacak uygun olmayan bir şeyler yer. Baharatlı,tuzlu ev yemekleri,sosis,salam gibi insan gıdaları.

Yabancı nesneler yeme. Hayvan mide ve bağırsak yolunda geçemeyecek ve yapışacak bir şeyler yemiştir.

İpler, kedilerdeki yabancınesnelerin en sık görülenidir. Bunlar genelde dilin altına takılırlar ve sonra mide ve bağırsaklarda dolaşıp sıkışırlar. Bağırsakları gererler ve bağırsak duvarlarını testere gibi keseler.

Birçok bitkiyi çiğnemek veya zehirli maddeler yeme.
Parazitsel yangı.İç parazitlerin(solucan,kıl kurdu,kancalı kurt..)neden olduğu iltihaplanma,tahriş.

Bezsel Hastalık (yüksek troidli kedilerde daha yaygındır).

Organ iltihaplanmaları, enfeksiyon veya bozukluk, örneğin böbrek rahatsızlığı ve pankreatitis.

Birçok hastalık.Köpek gençlik hastalığı,enfeksiyöz kedi hastalıkları gibi viral yada bakteriyel kökenli hastalıklar.

İlk olarak yapılması gerekenlere:

1- 8–12 saat boyunca ağızdan su veya yiyecek vermeyin.

NOT: Yiyecek ve su vermeme sadece genç yetişkinler için uygundur ya da normal ve sağlıklı hayvanlar için. Çok yaşlı (10 yılın üzerinde) çok genç (1 yılın altında) veya hasta hayvanlar susuz veya yiyeceksiz bırakılmamalıdır, bu hayvanlar bir veteriner kontrolünden geçirilmelidir

2-Yeme, içme yokken kusma yoksa hayvanı biraz buz parçacıkları verin ve hiç kusma olmayana kadar her 2–3 saatte bir bunu yineleyin.

3-Buz parçacıklarıyla hiç kusma oluşmazsa bir parça su ( ¼ fincan oranı kedi ve küçük köpekler içindir, orta boy köpeklere 1/3 oranında, iri ve devasal köpeklere de yarım fincan) veya suya ek olarak pediatrik elektrolitli bir oral solüsyon ekleyin. Hiç kusma olmazsa her 2–3 saatte bir tekrar edin.

4-Hala hiç kusma yoksa yüksek lifli bir diyet ekleyin: Kedi ve küçük köpekler için bir seferde iki çay kaşığı orta boy köpekler için bir seferde bir yemek kaşığı ve iri köpekler için bir seferde iki yemek kaşığı. Hiç kusma olmayana kadar her birkaç saatte bir tekrar edin.Pirinç lapası hazırlayın.

5- 48–72 saat sonrada hiç kusma olmazsa hayvanın normal beslenmesini yavan bir beslenmeyle karıştırın ve yavaş yavaş normal beslenme rejimine dönün.

6-Yiyecek ve içecek vermediğiniz halde kusma oluşursa veya kusma yeniden yiyecek ve içecek verdiğinizde oluşursa hayvanı daha ciddi ve hayat tehdidi muhtemelen durumlara kontrol için veterinere götürülmeli ve su kaybı ve bulantı tedavisi uygulamalısınız.

7-Kusma; ateş ve yorgunluk gibi diğer hastalıklarıyla birlikte oluyorsa yiyecek ve içeceği kesmeyin. Muayene için hayvanı bir veterinere götürün.

Kusma, ishal ve yememe yoluyla hayvan vücut sıvılarını kaybediyorsa hızlı su kaybı olmalıdır. Su kaybı: Şoka ve ölüme neden olabilir. Su yerine buz küpleri ya da parçacıkları vermek su kaybını önleyebilir ve kedi ve köpeğiniz kısa zamanda çok su içmesini önler.

İSMAİL SERDAR SAYAR-ADANA
VETERİNER HEKİM